Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wordpress-seo domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /usr/src/wordpress/wp-includes/functions.php on line 6114
טיפול ריפוי בעיסוק בהפרעות קשב וריכוז - הפורטל הישראלי לריפוי בעיסוק

הפורטל הישראלי לריפוי בעיסוק

הפרעות קשב וריכוז – מהי האבחנה?

הפרעות קשב וריכוז (ADHD) הן הפרעות נוירו-התפתחותיות המאופיינות בקושי מתמשך בקשב, בריכוז ובוויסות התנהגותי.

הסימפטומים העיקריים של ADHD הם:

אבחנה של ADHD ניתנת בדרך כלל בגיל בית הספר, כאשר הקשיים באים לידי ביטוי בעיקר בהקשר הלימודי. עם זאת, סימנים לקשיים בוויסות עצמי וקשב ניתן לזהות כבר בגיל הגן.

אבחנה של ADHD נעשית על ידי איש מקצוע בריאות הנפש (פסיכיאטר, נוירולוג, פסיכולוג) על סמך תצפית ודיווח על התנהגות הילד בבית ובבית הספר וכן באמצעות בדיקות נוירו-פסיכולוגיות.

הגורמים ל-ADHD אינם ידועים בוודאות, אך מקובל לחשוב שמעורבים בהם גורמים גנטיים וסביבתיים. ADHD נחשבת להפרעה כרונית שאינה ניתנת לריפוי, אך ניתן לטפל בה בהצלחה באמצעות טיפול תרופתי והתנהגותי.

טיפול בהפרעות קשב וריכוז

הטיפול ב-ADHD כולל מספר היבטים:

טיפול תרופתי – הטיפול התרופתי הנפוץ ביותר הוא באמצעות סטימולנטים כמו ריטלין וקונצרטה. תרופות אלו עוזרות לשפר את היכולת להתמקד, להפחית תזזיתיות ואימפולסיביות. הטיפול התרופתי יעיל בהקלה על הסימפטומים הליבתיים של ADHD.

טיפול התנהגותי – כולל אימון הורים בשיטות לחיזוק התנהגות רצויה ועיצוב התנהגות כמו תגמול על התנהגות חיובית, התעלמות ממעשים שליליים ועוד. בבית הספר מתכננים סביבה מבנה וצפויה ונותנים חיזוקים חיוביים על התנהגות נאותה.

טיפול רגשי – מכוון לשפר את ההסתגלות הרגשית והחברתית של הילד. כולל פיתוח מיומנויות חברתיות, העלאת המודעות העצמית, שיפור דימוי עצמי וביטחון עצמי. ניתן כטיפול פרטני או קבוצתי.

טיפול משולב – שילוב בין טיפול תרופתי, התנהגותי ורגשי נמצא כיעיל ביותר לילדים עם ADHD. חשוב למצוא את האיזון הנכון עבור כל ילד בין הטיפולים השונים.

בנוסף, ייעוץ להורים ולמורים חיוני כדי לספק להם כלים ואסטרטגיות להתמודד עם אתגרי ה-ADHD בחיי היום יום. שיתוף פעולה בין כל הגורמים המעורבים סביב הילד חשוב להצלחת הטיפול.

המלצות להורים

  • הקפידו על סדר יום קבוע ושגרה יציבה ככל האפשר עבור הילד. שגרה צפויה עוזרת לילד עם ADHD לתפקד טוב יותר.
  • עזרו לילד לארגן מחדש את הסביבה כך שתהיה נקייה ומסודרת. סביבה מאורגנת מפחיתה הסחות דעת ומסייעת במיקוד.
  • תמכו בילד באמצעות רשימות משימות, לוחות זמנים חזותיים ותזכורות. כך תוכלו לסייע לו להישאר ממוקד ומאורגן.
  • חלקו מטלות גדולות לשלבים קטנים וברורים. צעד אחר צעד מאפשר הצלחה ובניית ביטחון.
  • שבחו ותגמלו התנהגות רצויה. חיזוקים חיוביים יעודדו המשך התנהגות נכונה.
  • שמרו על קשר רציף עם המורים והיו מעורבים בלמידה. עבדו יחד עם הצוות החינוכי לקידום הילד.
  • דאגו לפעילות גופנית ותנועה מספקת. פעילות ספורטיבית עוזרת לוויסות ומיקוד.
  • ספקו לילד הזדמנויות להצליח ולקבל חיזוקים חיוביים. הדגישו את החוזקות שלו ובנו את הביטחון העצמי.
  • שמרו על קשר פתוח, חם ותומך עם הילד. הקשיבו לרגשותיו ותמכו ביכולת ההתמודדות שלו.

Learn how we helped 100 top brands gain success.

Let's have a chat