הפורטל הישראלי לריפוי בעיסוק

מהן הפרעות בויסות חושי?

הפרעות בויסות חושי מתייחסות למגוון רחב של תסמינים הנחלקים לשני סוגים עיקריים – הפרעות של רגישות יתר והפרעות של תת-רגישות. לדוגמה, רגישות מוגברת או מופחתת לכאב, רעשים, אורות, מגע ועוד. פעמים רבות הרגישות הזו באה לידי ביטוי כבר בגילאים הראשונים. גם רגישות יתר וגם תת-רגישות יכולות לגרום למצוקה – במובן הפיזי, הרגשי, הקוגניטיבי או החברתי. במקרים רבים מומלץ על אבחון חושי יחד עם אבחון פסיכולוגי, על מנת לקבוע האם מדובר בהפרעה בויסות חושי או שמא מדובר בבעיה אחרת, למשל קושי רגשי, הפרעת קשב וריכוז ועוד. לדוגמה, ילד עלול להימנע ממצבים חברתיים בגלל רגישות לרעשים, או בגלל קושי רגשי אחר כמו חרדה חברתית או דיכאון, הדורשים טיפול שונה כמו פסיכותרפיה.

איך ריפוי בעיסוק יכול לעזור בהפרעות אלה?

ריפוי בעיסוק הוא תחום שעוזר בהתמודדות עם מגוון קשיים. יש למשל ריפוי בעיסוק ללקויי למידה, להפרעות קשב וריכוז, לבעיות מוטוריות ועוד. במסגרת ריפוי בעיסוק להפרעות בויסות חושי, תחילה נעשית הערכה של המטלות והאינטראקציות שבהן המטופל מתקשה. אצל ילדים, יש כאלה שמתקשים להירדם בגלל רגישות לרעשים או אורות. אחרים עלולים להיפצע ולא לדווח על כך בגלל חוסר רגישות לכאב. לאחר שלב ההערכה, מתוכננת תוכנית טיפול שתעזור לאדם לתפקד בתחומים הקשים עבורו. במקרה של ילדים, התהליך כולל גם גיוס ההורים, במסגרת הטיפול או ייעוץ להורים, כדי שיוכלו להבין את מצבו של הילד ולהקל עליו.

אחד המוקדים המרכזיים בריפוי בעיסוק לילדים עם הפרעות בויסות חושי הוא ללמד את המשפחה והילד על ההפרעה, מה שלרוב מפחית את תחושת האשם או התסכול שחש הילד וסביבתו מול הקשיים.

גישות מרכזיות בריפוי בעיסוק:

מטפל הריפוי בעיסוק משתף פעולה עם הילד והמשפחה כדי לשלב אסטרטגיות מותאמות אישית בשגרה היומית. הוא מספק הדרכה כיצד להתאים את הבית, בית הספר או מקום העבודה לצרכים החושיים. המטרה היא לשפר את התפקוד תוך טיפוח ביטחון עצמי וחוסן נפשי. עם ריפוי בעיסוק עקבי להתמודדות עם אתגרי ויסות חושי, רוב הילדים יכולים להתגבר על מכשולים ולהשתתף באופן מלא יותר בחיי היום-יום.

Learn how we helped 100 top brands gain success.

Let's have a chat