מטרת המסמך:
- לקבוע סטנדרט אחיד למתן שירותי ריפוי בעיסוק לאנשים עם הפרעת ויסות חושי.
- לקדם שירות ראוי, מקצועי ובקרה נאותה.
הגדרות:
- עיבוד חושי: תהליך נוירולוגי של רישום, ויסות ואינטגרציה של גירויים מכל מערכות החישה.
- ויסות חושי: איזון בין עירור ודיכוי של תגובות לגרייה חושית, המאפשר תפקוד והסתגלות.
- הפרעת ויסות חושי: קושי בתפקוד ובהשתתפות בעיסוקים כתוצאה מפגיעה ביכולת לווסת תגובות לגירויים חושיים.
- תגובתיות-יתר: חוויה של גירוי חושי טיפוסי כלא נעים, מפריע ואף כואב.
- תת-תגובתיות: תגובה מופחתת לגירויים חושיים או התעלמות מהם.
- חיפוש חושי: השתוקקות לגרייה חושית חזקה וממושכת.
- עיסוקים: פעילויות ומטלות שאדם עושה בחיי היום-יום, המקבלות משמעות וערך.
- תפקוד/ביצוע עיסוקי: היכולת להוציא לפועל עיסוקים נבחרים.
הפרעת ויסות חושי:
- שכיחות: 5%-16% מהאוכלוסייה.
- קשורה לעיתים קרובות למצבים נוירו-התפתחותיים, נוירולוגיים, פסיכיאטריים וכאב כרוני.
- פגיעה בתפקוד ובהשתתפות בעיסוקים.
- אבחון על ידי מרפאים בעיסוק.
- דפוסי התגובה לגירויים שונים מאדם לאדם.
- שלושה דפוסים עיקריים: תגובתיות-יתר, תת-תגובתיות וחיפוש חושי.
אחריות המרפאים בעיסוק:
- הערכה ואבחון.
- סיוע באבחנה מבדלת.
- התאמת תוכנית טיפול.
- תיעוד ההתערבות הטיפולית.
- יעוץ והדרכה לצוותים, הורים ואנשי חינוך.
- הנגשת מידע.
- התאמת והנגשת הסביבה.
- כתיבת תוכנית המשך/סיום.
הערכה ואבחון:
- נעשה כאשר יש חשד להפרעת ויסות חושי הפוגעת בתפקוד ובהשתתפות.
- מוקדי ההערכה: עוצמות, תחומי עניין, פרופיל חושי, גורמים מאפשרים ומגבילים בסביבה.
- שימוש בכלי הערכה סטנדרטים ושאינם סטנדרטיים.
- שאלון סטנדרטי להערכת השתתפות.
- מדד תוצאה סטנדרטי.
- תצפית בסביבה טבעית.
- תהליך הערכה ייעודי בן שלושה מפגשים לפחות.
תוכנית טיפול:
- מותאמת לצרכים הייחודיים של המטופל וסביבתו.
- משלבת גישות טיפוליות שונות.
- ממוקדת בהשגת מטרות משמעותיות עבור המטופל.
- שיתוף פעולה עם צוות רב-מקצועי.
המסמך מדגיש את החשיבות של התערבות מקצועית ומותאמת אישית לאנשים עם הפרעת ויסות חושי.